Rezerva na opravy hmotného majetku
Ing. Zdenka Cardová, Ing. Jindřich Carda
Způsob tvorby a výši rezerv, které jsou nákladem vynaloženým na dosažení, zajištění a udržení příjmů u poplatníků daní z příjmů upravuje zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů.
Právní úprava:
-
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, zejména:
-
Vyhláška č. 500/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů
-
ČÚS pro podnikatele č. 004 – Rezervy
-
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
-
Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
-
zejména: § 1, 2, 3, 4, 7, 11 – Rezervy na opravu hmotného majetku
Popis operace:
V současné době upravuje způsob tvorby a výši rezerv, které jsou nákladem vynaloženým na dosažení, zajištění a udržení příjmů u poplatníků daní z příjmů, uvedený zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů.
Tvorba rezervy na opravy hmotného majetku
Rezerva na opravy hmotného majetku je součástí daňových nákladů pouze za těchto podmínek:
-
doba odpisování tohoto hmotného majetku stanovená zákonem o daních z příjmů je pět a více let,
-
rezervu vytváří poplatník daně z příjmů, který má k hmotnému majetku právo vlastnické nebo právo hospodaření anebo je pachtýřem hmotného majetku na základě smlouvy o pachtu obchodního závodu, přičemž k opravám tohoto majetku je písemně smluvně zavázán,
-
prochází reorganizací nebo oddlužením podle zvláštního právního předpisu a jehož vlastnické právo ke hmotnému majetku, k němuž byla rezerva tvořena, nebylo průběhem insolvenčního řízení ani pravomocným ukončením insolvenčního řízení dotčeno,
-
jde skutečně o opravu, nikoliv o technické zhodnocení (tzn. rekonstrukci či modernizaci),
-
nejde o hmotný majetek:
-
který je určený k likvidaci,
-
u něhož jde o opravy v důsledku škody či jiné nepředvídané nebo nahodilé události,
-
u něhož jde o opravy, které se pravidelně opakují každý rok,
-
k němuž má vlastnické právo poplatník, vůči jehož majetku trvají účinky prohlášení konkurzu podle zvláštního právního předpisu.
Rezervy se nesmějí vytvářet na výdaje (náklady) na pořízení hmotného a nehmotného majetku.
Výše rezervy na opravy hmotného majetku
Tato výše se stanoví podle jednotlivého hmotného majetku určeného k opravě a charakteru této opravy. Výše rezervy ve zdaňovacím období je rovna podílu rozpočtu nákladů na opravu a počtu let, která uplynou od zahájení tvorby rezervy do předpokládaného termínu zahájení opravy.
Do počtu let rozhodných pro účely výpočtu výše rezervy se zahrnuje rok zahájení tvorby rezervy. Do tohoto počtu let se nezahrnuje předpokládaný rok zahájení opravy.
Rezerva na opravy u jednotlivého hmotného majetku nesmí být tvořena pouze na jedno zdaňovací období.
U movitých věcí může být rezerva na opravu jednotlivého hmotného majetku tvořena ve vztahu k objemu jeho výkonu v technických jednotkách; v takovém případě je výše rezervy ve zdaňovacím období rovna součinu podílu rozpočtu nákladů na opravu na jednotku předpokládaného objemu výkonu a objemu skutečných výkonů za zdaňovací období.
Maximální doba tvorby rezervy podle předchozích odstavců činí u hmotného majetku zatříděného:
po sobě jdoucích v každé odpisové skupině.
Změna výše rezervy
Jestliže v průběhu tvorby rezervy dojde ke skutečnosti, která je důvodem ke změně výše rezervy, potom se musí provést úprava její výše počínaje zdaňovacím obdobím, v němž tato skutečnost byla zjištěna.
Čerpání rezervy na opravy hmotného majetku
Nebude-li oprava zahájena nejpozději ve zdaňovacím období následujícím po zdaňovacím období, ve kterém se při výpočtu výše rezervy předpokládalo zahájení opravy, zruší se rezerva ve prospěch nákladů tohoto následujícího zdaňovacího období.
Rezerva nebo její zůstatek se zruší ve prospěch nákladů i tehdy, jestliže nebyla vyčerpána nejpozději ve zdaňovacím období, které následuje po zdaňovacím období, ve kterém byla oprava zahájena.
Za zahájení opravy se považuje termín, ve kterém se fyzicky začnou provádět práce přímo na věci, která je předmětem opravy; provádí-li se oprava mimo provozovnu poplatníka jinou osobou, rozumí se zahájení opravy převzetí věci do opravy touto osobou. Toto ustanovení se nevztahuje na poplatníky, kteří doloží, že k překročení těchto lhůt došlo zásahem orgánu státní správy nebo orgánů samosprávy. V takovém případě se lhůty prodlužují o dvě zdaňovací období.
Skutečnost odůvodňující změnu výše rezervy musí být provedena úpravou její výše počínaje zdaňovacím obdobím, v němž tato skutečnost bude zjištěna.
Souvztažnosti:
Analytické účty:
Vždy je nutné vést analytické účty podle jednotlivých rezerv. Jednotlivé rezervy podléhají inventarizaci, kdy se posuzuje jejich výše a odůvodněnost. Vhodné je vedení analytického účtu oprav (vazba na příslušnou rezervu na opravu hmotného majetku).
Účetní doklady:
Tvorba rezervy: vnitřní účetní doklady doložené rozpočtem na konkrétní opravu.
Čerpání rezervy: faktury (daňové doklady) za opravy, vnitřní účetní doklady.
Nejčastější chyby:
-
Nestanovení jednoznačných pravidel tvorby a čerpání rezerv v interním předpise.
-
Nerespektování pravidel stanovených zákonem o rezervách (v případě zákonné rezervy).
-
Nedoložení tvorby rezervy konkrétním rozpočtem.
-
Při čerpání rezervy na opravu hmotného majetku se někdy v praxi chybně účtují faktury za opravy jako přímé čerpání rezervy, tj. na vrub (MD) účtu rezerv; správné je zaúčtování na vrub (MD) nákladů a teprve následné čerpání z účtu (MD) rezerv ve prospěch (Dal) nákladů, na jejichž vrub byla rezerva tvořena.
-
Rezervy nesmí mít aktivní zůstatek, tj. nesmí být „přečerpány”, čili zůstatek tohoto pasivního účtu nesmí být na straně MD.
-
Nedůsledně se v praxi rovněž provádí inventarizace, při které se posuzuje výše a odůvodněnost podle jednotlivých rezerv.
Daňové dopady:
Rezervy tvořené podle zákona o rezervách jsou daňově účinné, pokud budou peněžní prostředky v plné výši rezervy připadající na jedno zdaňovací období převedeny na samostatný účet v bance se sídlem na území…